Sávitrí

Sávitrí

The shadow puppet play about a strong and faithful love which can overcome anything.

Director: Pavla Dombrovská
Puppets: Eva Krásenská, Martin Ondruš
Stage design: Jana Francová
Music: Luděk Vémola
Puppets and lights made by: Luděk Vémola

For children 5+ and adults without children
Duration: 45 minutes

next performance
19.1.2020 v 16:00
BRNO, Sklepní scéna Centra experimentálního divadla, Zelný trh 9

Technical specificaiton

  • Time for setting up: 2hour
  • Duration: 50 minutes
  • Time for setting off: 1 hour
  • Complete darknes
  • A stage of 4 x 4 x 2,5(high) m
  • a raised platform (of 0.6 to 0.8 m) is convenient or raisers for the audience
  • It is possible to play without electric connection, after agreement
  • The production use open fire (candles and oil lamp).

About performance

The story is based on the ancient Indian legend of the Mahabharata, about the love and perseverance of Princess Sávitrí, who rescues her husband from the grip of death. Visually impressive, the interplay of colourful shadows on a large screen (2 by 2 metres) is accompanied by the stylised voice of the narrator-musician, who uses a range of original, self-made and untraditional musical instruments. The design and sound of the production is loosely inspired by oriental stage techniques, creating a specific and original form.

The production, with great success, has toured numerous leading festivals in the Czech Republic and abroad (Austria, Poland, Germany, Great Britain, Belgium, Spain, Italy, Russia, Ukraine, Romania, Turkey, Slovakia).

At the “One Flew Over the Puppeteer’s Nest” national festival of marionette theatres, the production received the audience prize and the Erik prize. At International Theatre Festival King Fairy-Tale in Velikij Novgorod (Russia) Sávitrí won the prize for “The Best Performance of the Festival”.

 

Responses

Sávitrí: líbezná pohádka o ženské věrnosti
Jiří Salvet
MF Dnes
„…Líšenští vypravují způsobem u nás málo vídaným, totiž formou barevné stínohry, jejíž výraz jako by byl rozložen na hranici mezi divadlem a filmem.
Základ tvoří bílé plátno a důmyslná světelná soustava v zázemí, která umožňuje projekci obrazů, výtvarně ovlivněných orientální ornamentalikou. Figurální, zvířecí i geometrické motivy možná někomu připadnou jako oživlé perské koberce. Nedbá se na perspektivní zobrazení, přednost má abstraktnější pojetí s důrazem na fantazijní prvek. To dobře umožňují lyrické pasáže příběhu.

Herci-vodiči zůstávají skryti za plátnem. Před ním se pohybuje výhradně vypravěč a ten má nasazenou bílou masku, aby nerušil dojem odhmotněnosti. Kromě komentujícího slova, herecky podloženého výraznými gesty, doprovází vypravěč podívanou také hrou na originální nástroje, mezi nimiž lze rozpoznat strunné instrumenty, píšťalky, chrastítka, zvonky. Hudební složka inscenace přispívá k jejímu křehkému vyznění.
Sávitrí líšeňského divadla je příkladem tvorby, která se uskutečňuje mimo velké scény a která jejich produkci v některých případech překonává vlastní původností….“

 

Indická pohádka jako magická stínová loutkohra
Vít Závodský
Loutkář
„…důmyslným využitím rozličných světelných zdrojů (umožňujících rafinovanou hru světel, stínů i kaleidoskopických barev), jsou zezadu osvětlovány zhruba půlmetrové, ale i menší až titěrné javajky, ovládané složitým mechanismem táhel a páček…. iluzivní dojem je přitom velmi působivý, a teprve dodatečné všetečné nahlédnutí do zákulisí odhalí realizační jednoduchost a prostotu mnohých efektů. Některé lyricky líbezné výjevy výtvarně upomenou na filigránskou křehkost perských koberců a gobelínů, jiné se svou abstraktností málem blíží orfickým kosmickým vizím z obrazů Františka Kupky.
Zhruba hodinové představení divadla Líšeň provokuje diváckou fantazii, nabízí nevšední estetický i emocionální zážitek a v každém z nás otevírá dvířka do vysněného, průzračně čistého světa dětství.