Hygiena krve

Hygiena krve

Hrůzný kabaret o metodách zušlechťování lidské rasy.

Scénář a režie: Pavla Dombrovská a kolektiv
Dramaturgická spolupráce: Kateřina Slámová Bartošová
Maska a scéna: Luděk Vémola
Loutky a rekvizity: Iveta Kalousková
Hudba: Tomáš Vtípil
Světla a projekce: Tomáš Tušer

Pro diváky 13+ a dospělé
Délka představení 60 minut

Technické podmínky

  • čas na přípravu scény: 3 hod.
  • délka představení: 60 minut
  • čas na demontáž: 1 hod.
  • tma
  • jeviště 6x6x3(výška)m
  • elevace pro diváky nebo vyvýšené jeviště (ne vyšší jak 60cm)
  • 400V/16A
  • během představení se používá oheň – dortová fontána 12,5 cm (výška jiskry 30 cm, doba hoření 40 sekund)
  • kapacita: max. 150 diváků

O hře

Hra o hodnotě lidského života inspirovaná svědectvími přeživších holocaustu, dobovými dokumenty, projevy nacistických vůdců a texty ze současných neonacistických webů.

Na festivalu Skupova Plzeň 2016 získala hra cenu za scénografii, nápadité užití a animaci objektů. 

V případě zájmu zajistíme přednášku o holocaustu nebo besedu s pamětníkem.

Ohlasy

Reportáž ČT24 o inscenaci Hygiena krve

Bakalářská práce Ivety Kalouskové: Výtvarné řešení inscenace „Hygiena krve“

Žáci poznávali holocaust prostřednictvím divadla (Praha TV, 2015)

KOVOVĚ DRSNÁ HYGIENA KRVE
Michal Drtina
časopis Loutkář 5/10/2014

V roce 2012 realizovalo Divadlo Líšeň komponovaný program pro školy S Romy o Romech, v letošním roce pak projekt Konečné řešení a současná Evropa, ve kterém konfrontuje téma holocaustu s projevy rasismu a totalitních tendencí v současné společnosti. Součástí tohoto pořadu je inscenace Hygiena krve, kterou jsem viděl v samostatném uvedení v rámci Babkárské Bystrice. A bylo to setkání kovově drsné a přesto v některých momentech velice křehké.

Vyleštěný i rezavý kov, který inscenátoři používají k vytvoření loutek, dává tvůrcům dostatečné možnosti pro realizaci zcela výrazné výtvarné symboliky. Ta umocňuje pocity z inscenovaných obrazů holocaustu a diktátorských manýr.

Na scéně stojí zprvu jen paravan z červené látky, který zakrývá staré stavební kolečko. To se postupně mění v diktátora, pokoj židovské rodiny, spalovací pec koncentračního tábora nebo monumentální pomník. To vše doplněno o naleštěnou kovovou lebku, která zkoumá svět železným pohledem, nablýskané postavy zvířátek, jejichž dialog a následné „trtkání“, odkazuje na Hitlerův text „každé zvíře páří se jen se zvířetem stejného druhu“.

Autoři inscenace se inspirovali autentickými vzpomínkami aktérů i původními texty nacistických pohlavárů, které se na konci prolínají s obrazy a texty současných neonacistických webových stránek, čímž se z pouhého připomínání historie, stává aktuální problém, na který je třeba reagovat.

Domnívám se, že v době prázdných loutkových inscenací sloužících často pouze k pobavení publika, jde o projekt nejenom myšlenkově silný, ale zcela příkladně využívající metafor použitého materiálu.

 

 

 

Kontaktujte nás